fot. Northvolt, mat. pras.Zakład produkcyjny Northvolt Dwa w Gdańsku
Northvolt, szwedzkie przedsiębiorstwo produkujące baterie dla motoryzacji i innych branż, znalazło się w krytycznej kondycji finansowej. Konsekwencje zaistniałej sytuacji odczuje także Gdańsk, w którym znajduje się jedna z jego fabryk. Działalność produkcyjna nie będzie kontynuowana, a sam obiekt zostanie wystawiony na sprzedaż.
Choć rozwój elektromobilności na świecie przyspiesza, europejski przemysł nie radzi sobie najlepiej z konkurencją na coraz szybciej rosnącym rynku, ustępując pola koncernom dalekowschodnim. W ostatnim czasie w poważnych problemach znalazł się szwedzki Northvolt. Spółka, która powstała w roku 2015 (pod obecną nazwą funkcjonuje od 2017 roku), zajmuje się projektowaniem i produkcją baterii, przeznaczonych przede wszystkim dla pojazdów elektrycznych. W 2023 roku Northvolt uruchomił zakład produkcyjny w Gdańsku. Jego budowa pochłonęła 200 mld USD. Spółka była obecna w Trójmieście od roku 2019, jednak początkowo produkowała systemy bateryjne w wynajmowanym zakładzie.
Zaledwie rok później szwedzki właściciel ogłosił, że gdańska fabryka zostanie zamknięta i sprzedana. Spółka popadła bowiem w poważne problemy finansowe i dobrowolnie złożyła do amerykańskiego sądu wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne w celu zapobieżenia upadłości. Rozpoczęcie restrukturyzacji ma zabezpieczyć spółkę przed roszczeniami wierzycieli. Northvolt podkreśla, że sprzedaż gdańskiej fabryki nie oznacza całkowitego wyjścia z Polski – wciąż funkcjonować ma Centrum Skalowania Biznesu, również zlokalizowane w Gdańsku, które świadczy usługi w zakresie zasobów ludzkich, zakupów, logistyki, informatyki i finansów dla grupy kapitałowej Northvolt.
– Decyzje Northvolt wynikają z przeglądu strategicznego firmy, który ma na celu uproszczenie struktury organizacyjnej i skoncentrowanie się na wielkoskalowej produkcji ogniw bateryjnych – przekazała Anna Sobolewska, dyrektor w Northvolt Poland odpowiedzialna za komunikację. Prezes zarządu polskiej spółki zależnej, Robert Chryc-Gawrychowski, przekazał, że zakończenie produkcji wynika z faktu, że do tej pory nie udało się znaleźć inwestora dla gdańskiej fabryki. – Teraz najważniejszym zadaniem jest wsparcie pracowników dotkniętych tą decyzją – wskazuje Robert Chryc-Gawrychowski w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej.
Northvolt zatrudniał w Polsce do tej pory 281 osób w fabryce oraz 64 osób w Centrum Skalowania Biznesu. Przypomnijmy, że spółkę założył Peter Carlsson, który w przeszłości pełnił funkcję wiceprezesa Tesla Motors. Problemy spółki spowodują także zamknięcie zakładu produkcyjnego w Szwecji, który zatrudniał dotąd 269 pracowników. Przeprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę zwolnień Northvolt zapowiedział już we wrześniu. Nie jest to optymistyczna wiadomość dla europejskiej motoryzacji w kontekście nadchodzącego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi na rynku pierwotnym od 2035 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.